Summary
Crossing the Bridge
2004 has been an exciting and busy year for Hamburg-based filmmaker Fatih Akin. To begin with, his feature Head-On ("Gegen die Wand") won the Golden Bear at the Berlinale and then picked up four “Lolas” at the German Film Awards.
What′s more, he found time in between promotional tours for "Head-On" to shoot a five-minute short as Germany′s contribution to the ARTE omnibus film "Visions of Europe" which was broadcast in May.
Then he spent this summer working in Istanbul on the music documentary "Crossing the Bridge", a kind of love letter from the director to the city through the sounds of its different musical styles.
"Fatih approached us in the summer of 2003 with the idea of making a documentary about music in Istanbul because he knew we had worked on music documentaries for ARTE in the past," recalls producer Sandra Harzer-Kux of Intervista Digital Media. "In addition, we knew each other personally because I had previously worked at Wueste Film."
The idea for the project came from the meeting between the Turkish singer Selim Sesler and Alexander Hacke, a member of the German group Einstuerzende Neubauten, during the making of "Head-On". "Alexander had traveled to Istanbul to produce the tracks with Selim who could speak neither English nor German, and Alexander neither Turkish nor Gypsy," Harzer-Kux explains. "So, they only communicated through the music. Fatih had observed this at the time and thought it was a great image of how one can make oneself understood across borders via music without speaking a language, of how one can bring East and West together with music as a universal language."
Fatih traveled to Istanbul in June to meet the various musicians featured in the film - some of them appeared on the soundtrack to "Head-On" - and learn more about their personal backgrounds. Some footage was shot in July, but principal photography began at the beginning of August and lasted through until September.
"We had thought about whether we should shoot in other parts of Turkey," Harzer adds, "but we realized that everything has its place in Istanbul. There are many quarters where the cultural origins are visible, and that was actually our point: to portray Istanbul through the music and the various influences."
The film has been picked up for theatrical release in Turkey by R-Films who also handled "Head-On" and will release Ayse Polat′s Locarno prize-winner "En Garde". Harzer-Kux expects the film to be popular with Turkish audiences since many of the featured artists such as Sezen Aksu are real superstars there. Moreover, Crossing the Bridge will be sure to make these performers better known in the Western world as well.
Source: German films Service & Marketing GmbH
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Fatih Akin im Presseheft: „Nach ‚Gegen die Wand‘, wo die Filmmusik bereits vor Drehbeginn feststand, hatten wir noch viele Stücke übrig, die wir unbedingt verwenden wollten. Zwölf Bands standen für ‚Crossing the Bridge‘ auf unserer Wunschliste. Wir wollen mit diesem Film in einem repräsentativen Querschnitt zeigen, wie lebendig die Istanbuler Musikszene ist: Ostmusik trifft auf Westmusik.“
Dabei ist jedoch viel mehr herausgekommen als eine Musikdokumentation, die viele sich scheinbar widersprechende Facetten zu einem eindrucksvollen Kaleidoskop vereint zwischen neo-psychedelischem Rock, Jazz-Oriental-Sound, türkischem Rap, Straßen- und Zigeunermusik, Breakdance und arabisch beeinflusster Volksmusik, die ausgerechnet eine kanadische Sängerin in Bulgarien für sich entdeckte.
Fatih Akin gelingt es überdies, die von vielfältigsten Einflüssen geprägte Metropole des damals noch potentiellen EU-Beitrittskandidaten Türkei in faszinierenden Bildern und historischen Filmausschnitten aus den 1970er Jahren einzufangen. Dass er dabei keine politischen Rücksichten genommen hat, macht seinen Film noch wertvoller. So nimmt die kurdische Sängerin Aynur kein Blatt vor den Mund, als sie über die enormen Probleme in ihrem Heimatland spricht. Bis 1990 waren ihre kurdischen Lieder in der Türkei noch verboten, weil die Sprache in der Öffentlichkeit weder gesprochen noch gesungen werden durfte.
Die enorme Authentizität des Films, etwa bei einem Streifzug durch die verräucherten Clubs des Szeneviertels Beyoglu, bei der eher zufälligen Teilnahme an einer Hochzeitsfeier weit draußen auf dem Land, bei einer Session im Roma-Gebiet an der Grenze, ist ein Pfund, mit dem Akin wuchert, indem er keine Schwerpunkte setzt. Hier wirkt nichts künstlich, obwohl die Visite beim Arabesque-Sängerstar und Kinohelden Orhan Gencebay ebenso inszeniert ist wie der Gig mit dem Mega-Popstar Sezen Aksu in Hackes Zimmer im „Grand Hotel des Londres“ oder die Verbeugung vor der 86-jährigen Grand Dame der Istanbuler Salons, Müzeyyen Senar.
Der Hamburger Akin hat „seinem“ Istanbul binnen neunzig aus dem Rohmaterial von 150 Stunden geschnitten Minuten eine Stimme gegeben, die nicht nur außerhalb der Türkei Aufsehen erregt hat, sondern vielleicht mehr noch im Land zwischen Orient und Okzident selbst.
Pitt Herrmann