Summary
The Russians are Coming
It's the spring of 1945 in a small resort town on the Baltic. Günter is 16 and firmly believes that the Germans will win the war. During the hunt for a forced labourer who is on the run, Günter catches him and watches as he is shot to death. He proudly accepts the award of an Iron Cross before being shipped to the nearby front as part of the last contingent of troops. He is quickly captured by Soviet soldiers, but manages to escape and return home. When the town is occupied by the Red Army, Günter is arrested for the murder of the forced labourer…
For Günter, "the least guilty among the guilty" (Carow), the day that became "liberation day" in East Germany is a catastrophe that leaves him thoroughly confused. But a film about fascism without an anti-fascist hero was unacceptable. "Die Russen kommen" was banned in 1968 before it was completed, and a large portion of the negative was later destroyed. It wasn't until 1987 that the film was reconstructed and finished using material from various work prints and trims. Even after restoration, the ban left visible signs on the material.
Source: 66. Internationale Filmfestspiele Berlin (Catalogue)
Comments
You have seen this movie? We are looking forward to your comment!
Login or register now to write a comment.
Während Heiner Carow einige offenbar nicht im Defa-Giftschrank verschwundene Reste 1970 für seinen Film „Karriere“ verwandte, konnte „Die Russen kommen“ erst zwanzig Jahre später in einem aufwendigen Rekonstruktionsprozess aus den wenigen noch erhaltenen Teilen des Originalnegativs und Positivfragmenten zusammengefügt und am 3. Dezember 1987 im Kino International in Berlin uraufgeführt werden. Bei einer erneuten Restaurierung von 2014 bis 2016 entdeckten Mitarbeiter der inzwischen mit staatlicher Hilfe gegründeten Defa-Stiftung in der Arbeitskopie zahlreiche weitere Fragmente, mit denen sie den Film noch einmal völlig neu zusammensetzten. Aus Anlass des 75. Jahrestages des Endes des Zweiten Weltkriegs hat der Mitteldeutsche Rundfunk (MDR) den restaurierten und digitalisierten Film, in dem der Drehbuchautor Claus Küchenmeister in der zwar kleinen, für die Darstellung der Kriegstraumata aber wichtigen Rolle des Willi zu sehen ist, am 4. Mai 2020 als Bildschirm-Premiere im Dritten Programm des MDR ausgestrahlt.
Pitt Herrmann